Pretoria, Krugerpark en Swaziland

4 oktober 2014 - Maguga Dam, Swaziland

Dag 1: Amsterdam - Johannesburg - Pretoria

Nou mensen, het is zover. Ik ben gearriveerd in Johannesburg en heb mijn allereeste stempel in mijn allereerste paspoort gekregen! KLM is tot nu toe wel de prettigste maatschappij waar ik mee heb gevlogen. Ik wou ook weer niet zeggen dat die 11 uren voorbij vlogen, maar het was lang niet zo vreselijk als ik dacht. En de vliegtuigmaaltijden zijn ook best te eten. Dat viel me niks tegen.
Op het vliegveld van Johannesburg kwam ik al twee hele aardige dames tegen van een jaar of 70 die met dezelfde rondreis mee gaan: Gerda en Liesbeth. Onze reisleider heet Peter Verhaeghe, een Vlaming die al tien jaar in Zuid-Afrika woont. Hij is een leuke reisleider die met enthousiasme over zijn land vertelt. De groep is erg gevarieerd met zowel jonge als oudere mensen en met alleen- en samenreizenden.
De start was wat moeizaam aangezien onze buschauffeur zijn parkeerkaartje wel in de automaat deed, maar de slagbomen weigerden open te gaan. Hierdoor hebben we een halfuur stil gestaan op de parkeerplaats voor het vliegveld. Na drie kwartier rijden waren we bij ons hotel, ontzettend luxe met prachtig aangelegde huisjes, water en boompjes, waar we 1 nacht bleven.

Dag 2: Pretoria - Kruger Park via de Panorama route

Zuid-Afrikanen leven voornamelijk wanneer het licht is buiten, dus van 6 tot 6 ongeveer. In de zomer is het iets langer licht, maar meer dan anderhalf uur scheelt dat niet. De spits is hier tussen 6 en 7, wat goed te merken was toen we na een hele korte nacht om half 7 met de bus vertrokken. We reden via de Panorama route naar het Krugerpark en maakten onderweg een aantal stops, vooral bij mooie uitkijkpunten en ook een paar keer om te ontbijten, eten te kopen en te picknicken. Tijdens het ontbijt kwam ik langs een pinautomaten die waarschuwen voor criminelen met dit mooie bericht op het scherm: "Moenie vreemdelinge vertrou nie. Criminelen wil jou kaart en geld he."
Terwijl we aan het picknicken waren liepen er aapjes rond over het terrein. Ze waren erg schattig om te zien, maar als je niet uitkeek pakten ze zo je lunch af. Of je afval, je hoed, je camera, je portemonnee... Alles wat maar los lag. Iemand van onze groep was zo druk bezig met ons te waarschuwen tegen de aapjes dat ze zelf niet op haar zakje bananen lette en die was weg voordat ze ook maar om kon kijken. Binnen drie seconden had het aapje het zakje en een van de bananen open.
We overnachten twee nachten in het Nkambebi Safari Camp in een soort blokhutten, maar dan met zeildoek als muren en plafond. Het ziet er erg Afrikaans uit en draagt goed bij aan het gevoel dat ik toch echt in Afrika zit. Rondom het kamp is een elektrisch hek die de wilde dieren die om het kamp lopen buiten houden. Rgelmatig lopen er diertjes rond en er is een grote plas een stukje van het zwembad waar vaak nijlpaarden in baden. Ik heb al een groepje van vier nijlpaarden gespot wat erg leuk was om te aanschouwen.

Dag 3: Safari Krugerpark

Er waren verschillende safari's die je op deze dag kon doen en ik heb de ochtend drive en de sunset drive gekozen. De ochtend drive begon om 6 uur en was fantastisch. Binnen een paar minuten hadden we al buffels gezien en binnen een uur drie van de Big Five gespot: de buffel, de neushoorn en de olifant. Tijdens deze safari, die 6 uur duurde, hebben we ongelofelijk veel verschillende soorten dieren gezien waaronder dus de bovenstaande dieren, maar ook een nijlpaard, een krokodil, giraffes, een groep leeuwen (nummer vier van de Big Five, yes!) die het karkas van een kudu aan het verorberen waren in de ochtendzon, een schildpadje die de weg over stak, cheetah's, ontzettend veel impala's, steenbokken, kudu's, zebra's, wrattenzwijnen, verschillende soorten bokken, en veel vogels, arenden en gieren. Ook hebben we een tijdje een olifant bekeken die op maar een paar meter afstand takken stond te eten. We hoopten natuurlijk nog een luipaard te zien, want dan was het lijstje van de Big Five compleet, maar dat zat er niet meer in.
Tijdens een stop met de sunset drive kregen we een drankje en wat snacks terwijl we de zon achter de bomen zagen verschijnen wat erg gezellig was. Het is in Zuid-Afrika traditie om een drankje te drinken tijdens de zonsondergang, wat hier overigens razendsnel gebeurt, en dat noemen ze een "sundowner". Met de sunset drive hebben we ook weer een aantal dieren gezien.

Dag 4: Krugerpark

We deden weer een safari, maar dan van een hele dag. We zagen veel dieren die we al hadden gezien, maar ook een hyena, wilde honden (die heel erg zeldzaam zijn, en op het allerlaatst hebben we zelfs nog een luipaard gezien. We hebben dus de hele Big Five gezien en onzettend veel geluk gehad met wat we tijdens de safari's allemaal zijn tegen gekomen aan verschillende diersoorten.

Dag 5: Krugerpark - Swaziland

We hoefden pas om kwart voor 8 weg met de bus, dus we konden enigzins uitslapen. We reden nog een stuk door het Krugerpark op weg naar Swaziland en we hadden alweer heel erg geluk, want we kwamen zeer zeldzame sabelantilopen tegen en zagen ook nog een olifant met een baby. Hij schuilde tegen de zon in de schaduw van z'n moeder en de grote olifant sproeide zand op de olifantenbaby. Erg mooi om een tijdje naar te kijken.
Vlak voor de grens van Swaziland gingen we een Swazi dorpje in en kregen we een voorstelling met traditionele zang en dans en werden we rondgeleid door het dorpje. De vrouwen zijn duidelijk ondergeschikt aan de man in ieder opzicht. Toen we gingen lunchen besloten we als vrouwen om allemaal bij elkaar te zitten als een soort van statement en de mannen duidelijk te maken dat we de Swazi cultuur niet gaan doorvoeren in Nederland. De mannen mochten mooi apart een tafeltje zoeken. De Swazi die ons rondleidde door het dorpje vond het allemaal erg grappig en moest erg lachen.
Daarna gingen we echt over de grens van Zuid-Afrika naar Swaziland. We kregen een stempel in ons paspoort (woehoe! :D) en moesten toen als groep de grens over lopen. Daarna stapten we de bus weer in en waren we onderweg naar onze accommodatie voor de komende twee nachten.
Hier in Swaziland overnachten we in enorm luxe ronddavels. De douche is werkelijk gigantisch en als we het raam uitkijken hebben we uitzicht op bergen en een groot meer. Heel erg indrukwekkend. Er komen zelfs soms impala's langs lopen. We hoeven morgen pas om half 9 weg, dus de meesten van ons zitten nu lekker aan de borrel in het restaurant.

Dat was het voor nu. Er zijn hier niet veel wifi mogelijkheden, dus ik kan niet heel vaak iets uploaden, maar jullie zien het volgende verslag vanzelf verschijnen. Ik heb het in ieder geval enorm naar m'n zin en ik ben benieuwd wat ons de komende tijd nog allemaal te wachten staat.

Liefs,
Miriam

1. Derk en Inty:
    4 oktober 2014
    Miriam wat een geweldig mooi reisverslag tot nu toe heb je gemaakt,we genieten zo even een klein beetje mee.
    zien uit naar je volgende verslag.
    veel liefs Derk en Inty
  2. Akke-Marie:
    4 oktober 2014
    Mooi verhaal Miriam! Geniet maar volop van al dat moois op dat stukje wereld!! Xxx
  3. Tessa:
    4 oktober 2014
    super leuk om te lezen!!!! heel veel plezier en kijk uit naar het volgendr verslag!! xxxxxxxxxx
  4. Tjitsche:
    4 oktober 2014
    Wauw meid....wat zal je veel indrukken daar op doen zeg!...en wat is dit leuk zeg om mee te lezen met je.
    Ben nual benieuwd naar je volgende belevenissen !!!....liefs..
  5. Gea:
    4 oktober 2014
    mooi verslag Miriam en geweldig dat je zo geniet! Ben wel een klein beetje " jaloers" als ik dit allemaal lees. O ja en van die sundowner...is een goeie tip,die houden we erin.haha. Veel plezier meis.xxx
  6. Sjoerd:
    5 oktober 2014
    Geloof maar dat ik jaloers ben op jouw!!! Binnen 4 dagen de big five zien en nog veel meer. Geniet er van en hopelijk beleef je nog vele mooie momenten.
  7. Theodoor:
    5 oktober 2014
    Hey! Mooi reisverslag. Lijkt me ook erg leuk om een keer te doen. Fijn dat je het naar je zin heb gehad.

Theodoor
  8. Akke-Marie:
    6 oktober 2014
    Wat ik nog wou vragen... De giraffe, hoort die bij de high five??